Складнопідрядне речення з підрядними способу дії та ступеня та підрядними порівняльними
Складнопідрядне речення з підрядними способу дії та ступеня та підрядними порівняльними
Складнопідрядним реченням з підрядним способу дії і ступеня називається таке складне речення, у якому підрядна частина вказує на спосіб дії або ступінь вияву ознаки, про яку йдеться в головній частині. НАПРИКЛАД: 1. Мороз ударив так нагло, що побив геть усі чорнобривці в саду (С. Павленко). 2. І скільки видно було, на цілі кілометри рухались і рухались колони військ, здіймаючи куряву (О. Гончар). В аналізованих реченнях підрядна частина відповідає на питання як? яким способом?у якій мірі? наскільки? і поєднується з головною частиною сполучними словамияк, скільки, наскільки та сполучниками як, мов (немов, мовби), наче (неначе, начебто), ніби (нібито), чим...тим, що, щоб. У головній частині можуть бути вказівні словатак, такий, стільки, настільки. НАПРИКЛАД 1. Будівництво нових населених пунктів будемо проводити так, щоб кожне село і кожне подвір'я були з садом (С.Скляренко).
2. Сьогодні я такий веселий, що молодіти хочу знов (В.Сосюра).
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Підрядну частину ступеня треба відрізняти від підрядної означальної. Якщо вказівні слова такий, так вжито відповідно з прикметником чи прислівником, то підрядна частина завжди має значення ступеня. У цих випадках вказівне слово можна замінити словом настільки.
Складнопідрядним реченням з підрядним порівняльним називається таке складне речення, у якому сказане в головній частині розкривається через порівняння із змістом підрядної частини. НАПРИКЛАД: 1. А тепер у серці щось тремтить і грає, як тремтить на сонці гілка золота (М.Рильський). 2. Зацвіла в долині червона калина, ніби засміялась дівчина-дитина (Т.Шевченко).
Підрядна порівняльна частина відповідає на питання як? подібно до чого? і приєднується до головної сполучникамияк, мов (немов, мовби, немовби), ніби, наче (неначе, начебто). Підрядна частина залежить від головної в цілому і відносно неї може займати будь-яке місце. У головній частині може бути прислівник так. НАПРИКЛАД: Немовби день чекає ночі, я так побачення чекав (П.Сердюк).
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Підрядна порівняльна частина часто буває неповним реченням - з пропущеним присудком, який легко відновлюється з головної частини. НАПРИКЛАД: Косарі тримали в руках коси, як воїни зброю (О. Довженко). Вправа 1. Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Доведіть, що всі подані речення є складнопідрядними з підрядними способу дії і ступеня. Накресліть схеми, назвіть засоби зв'язку. Підкресліть вказівні слова.
1. Поза хатами тяглися виноградники на всі боки скільки можна було бачити оком (І.Нечуй-Левицький). 2. І чим розвиненіший внутрішній світ тим духовно багатшою є й сама людина (Р.Арцишевський). 3. А на плесі вода така темна ніби на чорному камені настояна (М.Стельмах). 4. Скільки хвиль у бурхливому морі стільки співів у серці моїм (Леся Українка). 5. Треба так звалити дерево щоб кряжиста дубина, гуркнувши на землю, не зламала і не пошкодила інших дерев (В.Близнець). 6. Голос так дзвенить, плете шовки-узори що серце завмира (А.Малишко). 7. Тарас був такий схвильований що йому аж перехоплювало подих (В.Ткаченко). Вправа 2. І. Спишіть подані складнопідрядні речення з підрядними порівняльними, розставляючи пропущені розділові знаки. Простежте, якза допомогою цих речень автори образно змальовують дійсність.
1. Місяць виплив з-за хмари наче човен з-за острова і залив своїм сяйвом тундру (М.Трублаіні). 2. Людина прагне до щастя одвічно* як ріки в долини (М. Нагнибіда). 3. Кострубаті й присадкуваті верби міцно чіплялися оголеним корінням за землю немов хижий птах загнав пазурі у здобич (М.Коцюбинський). 4. Між мозолями сині розколини наче між горами сині ріки (Д.Павличко). 5. Довгим ключем пливли по небу хмари як журавлі у вирій (М.Стельмах). 6. Як тиха вода в річці пропливали спогади (А. Шиян). 7. Олена не стала перечити і як тінь зникла за дверима (О. Квітневий).
* Одвічно - (рос.) издавна.
II. Підкреслітьу реченнях граматичні основи. У яких прикладах підрядні частини співвідносяться з неповними реченнями? Усно відновіть пропущені члени речення.
Вправа 3. Випишіть у табличку спочатку номери речень з порівняльними зворотами, а потім складнопідрядних речень з підрядними порівняльними. поставте пропущені роділові знаки.
1. Нарядилась як пава а кричить як гава. 2. Чоловіку жити без волі як коню ходити на припоні. 3. Щастя йому з рук вилетіло як птиця пурхнула із сіті. 4. Добрий як баранчик тільки що по-вовчому виє. 5. Вилетіло як мак а учинило як шпак. 6. Восени обмок як вовк обкис як лис і змерз як пес. 7. Ховається від роботи як пес від мух.
Речення №
Літери
1 - ч 2 - у 3 - х 4 - о 5 - р 6 - н 7 - и Підставте під вписані номери складнопідрядних речень літери і прочитаєте назву села, в якому народився Григорій Сковорода.
Вправа 4. Розв'яжіть тести.
Складнопідрядне речення з підрядними способу дії та ступеня та підрядними порівняльними
Інструкція
Виберіть один варіант у кожному з 3 питань;
Натисніть на кнопку "Показати результат";
Скрипт не покаже результату, доки Ви не дасте відповіді на всі запитання;
Подивіться на вікно поряд з номером запитання. Якщо відповідь правильна, то там (+). Якщо Ви помилились, там (-).
За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал;
Щоб скинути результати тестування, натисніть на кнопку "Скинути відповіді";